• Fluiten JO13 en ouder

Handleiding scheidsrechter JO13 en ouder

Vanaf de O13 pupillen wordt er op een groot veld gespeeld, zijn alle speregels van toepassing en krijg je assistentie van twee assistent-scheidsrechters. De wedstrijden en andere zaken worden via het digitale wedstrijdformulier (DWF), vastgelegd. Ook krijg je maken met de controle van spelerspassen, en op spelregelgebied met buitenspel, gele/rode kaarten en directe en indirecte vrije trappen.

We proberen je doormiddel van deze handleiding wegwijs te maken hoe we dit binnen onze RKVV Roosendaal voor je geregeld hebben.
    Voor vragen kan je altijd terecht bij de Scheidsrechters coördinator of de scheidsrechters- begeleider die op zaterdag aanwezig is.

Voor de wedstrijd
    Zorg ervoor dat je een half uur voor de wedstrijd die je moet fluiten jezelf aanmeldt in de bestuurskamer. Daar zal de scheidsrechters-begeleider je ontvangen. Samen met de wedstrijd-coördinator wordt dan het Digitale Wedstrijd Formulier  (DWF)ingevuld. Jouw naam en die van je teamgenoot komen dan op het formulier als scheidsrechter en assistent-scheidsrechter. Dan nemen we ook even de spelerspassen met je door. Kijken we op welk veld er gespeeld wordt. Dit is ook het moment om eventuele vragen over het fluiten of de wedstrijd te stellen.

Wij zorgen ervoor dat je een fluitje, notitieboekje, de bekende kaarten en een pen krijgt. Uiteraard ook een felgeel jack met daarop “scheidsrechter” zodat je goed herkenbaar bent op het veld.  Daarna lopen we met je mee om bij de materiaalman de wedstrijdbal en de vlaggen op te halen. We begeleiden je naar het veld en houden samen met jou net voor de wedstrijd een praatje met de leiders en de andere assistent van het bezoekende elftal.

Wat moet jezelf doen om te kunnen fluiten:

• Zorg dat je een trainingspak of korte broek met sportshirt aan hebt.
    • Zorg ervoor dat je goed schoeisel aan hebt of bij je hebt
    • Zorg ervoor dat je een horloge of een stopwatch bij je hebt. Het is niet praktisch om de tijd van je telefoon af te lezen tijdens het fluiten. Er zijn op de club wel een aantal stopwatches maar die functioneren niet altijd. Dus zorg zelf voor een goede tijdwaarneming.

Na de wedstrijd

Na de wedstrijd ga je samen met de leiders naar de bestuurskamer om hier het wedstrijdverloop. Dan geef je de eindstand door en of er eventueel gele of rode kaarten gegeven zijn. Samen met de wedstrijd-coördinator vul je dan het DWF verder in er zorg je er voor dat de uitslag vast komt te liggen bij de KNVB.

Wedstrijdduur
    O13 2×30 minuten